Husmødrenes bedste opskrifter

En ny spændende opskrift kan overraske ved at være både spændende, nytænkende og delikat.

Del din bedste opskrift med andre

Har du en særlig  god opskrift på syltetøj, en kage, brød eller en vidunderlig gryderet, så send gerne opskrift samt eventuelt et billede til husmoderforening@mail.dk, hvorefter dit bidrag bliver lagt på hjemmesiden. Husk navn, så alle kan se, hvem der leveret den fremragende opskrift.

Pavlova - en sindsygt lækker dessert fra 1920'erne

Ingredienser til Pavlova - nationaldessert i New Zealand og Australien

• 5 æggehvider
  • 1 knivspids fin salt
  • 275 g sukker
  • 1 teskefuld vanillesukker
  • 1½ teskefuld eddike
  • 1 strøget dessertske maizena
  • 1/2 liter piskefløde
  • 6-7 kiwier

Pisk æggehviderne med salt med håndmixer eller bedst med rørermaskine på fuld hastighed i 5 minutter. Dernæst tilsættes sukker og vanillesukker meget, meget langsomt, mens der stadigvis piskes. Når alt sukkeren er kommet i, tilsættes eddike. Marengsmassen er færdig, når toppe bliver stående. Herefter vendes maizenaen forsigtig i.

Lav en cirkel på bagepapir - diameter ca. 19-20 cm. Stænk nogle få vanddråber på papiret, inden æggehviden formes til en "lagkage". Træk en streg rundt i æggeviden med fx en tændstik inden bagning, så får man et pænt "låg", der hæver og sænker sig.

Man kan også hælde marengsmassen i en springform foret med bagepapir, der er klippet til og let smurt, hvis kagen skal være kvinskarp. Men da hele balladen bliver dækket af flødeskum og kiwi, betyder det egentlig ikke så meget.

Sættes i oven ved 190 C i 10 minutter. Derefter skrues ned til 150 C i 60 minutter. Sluk ovnen og hold ovndøren lukket indtil ovnen er helt kold - mindst en time eller gerne mere. Under bagningen vil du se, at midterpartiet af kagen hæver sig betydeligt  for efterfølgende at falde lidt ned igen.

Pyntes traditionelt med flødeskum - beregn ½ liter - og kiwi frugter. På billedet er der drysset lidt frysetørrede hindbær - af hensyn til den dekorative værdi.

Dessertkagen har fået sit navn fra gæsteoptræden af den verdensberømte russiske ballerina Anna Pavlova, der optrådte i Australien og New Zealand i 1920'erne ved flere lejligheder:

"A symphony of silence! So Pavlova has been described," began the report in the West Australian on Tuesday, July 9, 1929. "But who, seeing the famous ballerina for the first time as she stood on the deck... at Fremantle yesterday, could apply the description? It was Babel itself!" The reporter managed to share her cab into Perth... "They are funny, these Australians," she pronounced in the cab... The next night she gave the first of 11 evening... performances... "Exquisite Pavlova!..." began the West Australian. It was her only Perth season, on her second Australian tour. She died two years later. Yet her memory survived at her hotel, the Esplanade, because there six years later the chef whipped up the meringue and cream cake which perpetuates her name....

Charlotte Søllner Hernø, 31. januar 2014

Ribssyltetøj med vanille

Ribs kan anvendes til meget andet end gelé og rysteribs, fx til ribssyltetøj.

• 1 kg ribs - eller hvad du nu kan plukke/få/skaffe
  • 500-600 g sukker - smag dig frem
  • Saft fra 1/2 citron eller mere
  • 1 vanillestang - skrab kornene ud og brug også bælgen
  • Lidt vand
  • Evt. lidt Rød Melatin - fortykningsmiddel og konserveringsmiddel

Hæld bær, vand, vanillekorn og bælg i en gryde og kog op. Giv et kortere opkog og tilsæt dernæst sukker og citron og lad koge et par minutter. Til sidst tilsættes evt. Rød Melatin, for at gøre syltetøjet tykkere, og/eller Atamon eller vær helt omhyggelig med skoldning af glassene og undlad Atamon.

Du har nu en hjemmelavet produktion af knaldrød, syrlig, sød og super velsmagende syltetøj, som du kan glæde dig over lige til næste sommer eller til der ikke er mere syltetøj tilbage. Jeg elsker selv både farve og smag og har plantet to buske mere ud over den ene ribsbusk, jeg allerede har.

Charlotte Søllner Hernø, 18. juli 2013

Anja Poulsen 16.12.2019 15:18

Hej. Jeg skal holde julefrokost med matador-tema. Er der nogen i dette Forum der har ideer til pindemadder / kanapeer anno 1930-1945?

Vh

Anja

Charlotte Søllner Hernø 18.07.2013 19:09

Du kan nu dele din bedste opskrift med andre. Se under fanen "Min bedste opskrift".