Sæson 2014

Skønne smykker og bling-bling bijouteri samt generalforsamling

Onsdag den 3.september kl. 19.00 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Sæsonen indledes – efter en kort generalforsamling og gennemgang af halvårsprogrammet – med præsentation og salg af smarte og moderne smykker i sølv og guld samt også en helt ny kollektion af overlækkert bijouteri fra Blicher Fuglsang.

Der er simpelthen mulighed for at købe gaver til alle, fx dig selv, og til enhver lejlighed, for priserne går helt ned til 85 kr.

Alle deltagere modtager derudover ganske gratis et fantastisk bling-bling armbånd, som ses her. Køber man ikke noget, er der dog et beskedent ekspeditionsgebyr på 25 kr.

Smugkik allerede nu blandt de mange smykker på www.blicherfuglsang.dk. Du bliver helt elektrisk. Blicher Fuglsang modtager ikke kontanter, men til gengæld Dankort m.v., så du kan betale på stedet og få dine smykker med hjem med det samme.

Drømmen om at skrive v/ forfatter Anne Hjælmsø

Onsdag den 24. september kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Hvordan kommer man i gang med at skrive fx blot et lille læserbrev, en artikel eller ligefrem en bog? Det vil Anne Hjælmsø, der er en meget erfaren og levende foredrags-holder med mere end 20 års erfaring fra erhvervssammenhænge, foreninger, klubber, menighedsråd, biblioteker m.v. fortælle om.

Anne Hjælmsø har nemlig netop i august udgivet sin anden roman, ”Syvstjernen”, der dels er titlen på bogen og dels er navnet på et mondænt bofællesskab, som er ramme om det gode liv, men som også viser sig at byde på såvel med- som modgang. ”Syvstjernen” er i overvejende grad en kvinderoman samt en udviklings- og kærlighedsroman. Roman har fået meget fin modtagelse og er allerede trykt i 2. oplag.

Anne Hjælmsø medbringer et antal eksemplarer af bogen, som kan købes til særpris. Husk derfor gerne kontanter.

Tips og vejledning til den rigtige makeup v/ Clinic PURE Beauty

Torsdag den 23. oktober kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Clinic PURE Beauty i Værløse er en professionel og eksklusiv klinik, som tilbyder alle former for behandlinger fra behandling af sprukne vinterhænder, Bio Sculpture gele-negle, voksbehandling og fjernelse af hår på ben, i armhuler og andre steder på kroppen, wellness massage, D-tox Spa, retning og farvning af bryn og vipper og ansigtsbehandlinger i form af fx peeling, anti-age og facial brightening samt lægning af makeup.

Clinic PURE Beauty anvender kun rene produkter fra Glominerals, der ikke indeholder parabener, talkum, mineralske olier eller kemiske farvestoffer og er derfor anvendelig til alle hudtyper, selv de mest sensitive og problemfyldte. Glominerals er derudover non-comedogenic, så huden kan ånde, hvilket modvirker risikoen for bakteriedannelse og de anti-inflammatoriske ingredienser, inklusiv grøn te ekstrakt, zink og C-vitamin hjælper til en forbedring af hudens fremtræden og tilstand som acne og rosacea præget hud.

Denne aften vil en professionel makeup artist fra Clinic PURE Beauty lede dig på rette vej og vise dig, hvordan man lægger den rigtige makeup, der passer lige til dig.

Mindfulness – en introduktion v/ læge Line Nødskov Aguirre

Onsdag den 5. nov. kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Mindfulness er en metode til mental fitness, hvor fordybelse, nærvær og selvindsigt er i fokus. Mindfulness er et koncept, der oprindeligt stammer fra buddhismen og som særligt har fundet vej til vesten i forbindelse med håndtering og behandling af stress, idet det er såvel stressreducerende som depressionsforebyggende. Mindfulness er dermed en hjælp til selvhjælp og kan i øvrigt praktiseres hvor som helst og når som helst.

Line Nødskov Aguirre, der er uddannet læge, er en af få med medicinsk uddannelse bag sig, der også er uddannet i mindfulness. Hun vil denne aften give en introduktion til mindfulness og guide deltagerne gennem en kort fælles meditationssession. Det kan være en god idé at møde op i behageligt tøj.

Bliv set – hørt – husket v/ forfatter og skuespiller Berrit Kvorning

Torsdag den 4. december kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Berrit Kvorning har stor set lavet alt inden for sit fag som skuespiller, idet hun har medvirket i et hav af teaterforestillinger, har indspillet film og tv-serier, ligesom hun har været med til at skabe den charmerende sang- og danseforestilling 'Kys og Kaos' på Bådteateret. En mindre kendt side af Berrit Kvornings sprudlende multitalent er, at hun coacher små og store grupper i kunsten at kommunikere, så man kommer i dialog og bliver forstået. På baggrund af sine mange års erfaringer, har hun i år skrevet en super anvendelig håndbog med gode og praktiske råd, som alle kan drage nytte af, hvad enten man skal holde tale til konfirmanden, forberede en samtale eller man har behov for at tale med overlægen.

Berrit Kvornings nye håndbog er udkommet på forlaget Jensen & Dalgaard. Læs mere på www.set-hørt-husket.dk

Berrit Kvorning har et antal eksemplarer af sin nye geniale bog med, som måske er en oplagt julegave og som sælges til en god husmor-pris. Betaling kan ske kontant eller via mobile pay.

Programmet for 1. halvdel af 2014:

Kvinde, pas dig selv...rigtig godt

Tirsdag den 28. januar kl. 19.30 på Den gamle Skole i Kirke Værløse

At passe godt på sig selv er en god vane. I den retning har kost – og motion – en stor betydning for det daglige velvære, for livskvaliteten og for et godt helbred. Der er imidlertid i dag megen forvirring om, hvad det vil sige at spise sundt. Jonna Sylow vil imidlertid komme ind på de relativt få områder, hvor det ” kan betale sig” at sætte ind, og som er dokumenteret har en god effekt på helbred, kræfter og energi, herunder kalk, D-vitamin og motion, som er vigtig på ethvert alderstrin.

Man skal sætte ind, hvor man får noget til gengæld, og det betyder, at det ofte kun er justeringer, der skal til for at få sundere måltider og en sundere hverdag. Jonna Sylow vil også komme med en kort redegørelse om kostens betydning under sygdom og hvad man kan gøre for hurtigst mulig at blive rask.

Jonna Sylow er klinisk diætist og har mange års erfaring som diætist på forskellige hospitaler samt som foredragsholder i en lang række sammenhænge. Der bliver mulighed for dialog og spørgsmål undervejs.

Når gluten giver problemer

Onsdag den 26. februar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Gluten er en væsentlig del af vores madkultur, idet det er det protein, der findes i kornsorter som hvede (i alle afskygninger), byg og rug samt i havre, der er blevet behandlet samme sted som gluten-holdige korn.

Samtidig har rigtigt mange af os forskellige former for problemer i form af hovedpine, koncentrationsbesvær, træthed, depression, maveproblemer, neurologiske problemer, hormon- og stofskifteproblemer, hjerte-kar-problemer, knogle-, led-, muskel eller hudproblemer, nedsat immunforsvar eller autoimmune sygdomme. Der kan dog være en forbindelse mellem det, vi spiser og de symptomer, vi har. Fx fra gluten.

Helle Hein, der er ernæringsterapeut med mange års erfaring, vil fortælle om den nyeste viden om gluten fra førende forskere verden over. Hun vil også komme ind på, hvad gluten gør i kroppen, forskellen på cøliaki og glutensensitivitet, hvordan det mani-festerer sig og hvordan man kan forholde sig, hvis man skal undgå gluten. Der vil blive mulighed for at stille spørgsmål.

Hvorfor giftstoffer i mad og natur?

Onsdag den 26. marts kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Man kan spørge hvorfor økologi – men man kan også spørge hvorfor giftstoffer i mad og natur? Elisabeth Rasmussen fra Stengården vil indgående og engageret fortælle om økologisk produktion, økologiske madvarer og om hvorfor et fravalg af giftstoffer er sund fornuft for mennesker, natur og dyr.

Stengården, som ligger i Bregnerød i Furesø Kommune, er et økologisk familie-landbrug ejet og er drevet af Elisabeth og Jens Otto Rasmussen. Gården er blevet drevet økologisk siden 1997 og har en meget blandet produktion, som hovedsageligt afsættes fra egen gårdbutik. Produktionen består af æg, kartofler, grønsager, frugt og kalve- og oksekød. I gårdbutikken sælges i øvrigt et bredt udvalg af økologiske dagligvarer.

Fra Jacques Cousteau til dykning for alle

Torsdag den 24. april kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Jesper Kjøller har levet og åndet for dykning i de sidste 20 år, hvor han bl.a. som redaktør for magasinet DYK og som en af landets mest erfarne dykkerinstruktører har formidlet glæden ved dykning til en hel generation af danske dykkere.

Jesper fortæller spændende historier om sine oplevelser med dykning over hele verden og han viser flotte billeder og video.

Han vil også fortælle om, hvordan dykningen har udviklet sig siden Jacques Cousteau og til i dag, hvor stort set alle kan være med.

Damefrokost

Lørdag den 10. maj kl. 15.00 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Kirke Værløse og Omegns Husmoderforening blev stiftet den 30. april 1943 af omkring 80 kvinder, som ønskede at have en forening, hvor de dels kunne mødes en gang om måneden og dels kunne høre spændende foredrag eller få ny viden.

70-års jubilæet blev fejret med en stor damefrokost sidste år. Det var så stor en succes, at utallige har bedt om, at der igen bliver arrangeret en damefrokost, med mad, vin, fest og ballade samt masser af grin og latter.

Der vil blive udsendt særskilt invitation i god tid forinden, men sæt allerede nu kryds i kalenderen.

Kvinder, investering og pension

Tirsdag den 27. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Det er stadigvæk ikke ualmindeligt, at kvinder overlader de store beslutninger om penge til manden. Dermed står mange kvinder også i en ulykkelig situation, hvis de en dag er uheldige at blive skilt, bliver alvorligt syge eller skal på pension.

Det er der flere grunde til, fx traditionelle kønsroller, manglende interesse for penge og en forestilling om, at det er et svært emne. Det er det ikke. Og det handler heller ikke nødvendigvis om at have mange penge, men mere om hvordan du bruger dem, du har, og hvordan du tænker penge.

Ann-Louise Damsgård er formuerådgiver og Marianne Agger er funktionschef i Nykredit og de vil give en overskuelig indføring i, hvordan du kan tænke penge, investering og pension ind i dit liv uden at du går i panik. Har du råd til at blive væk?

Der bliver også plads til spørgsmål.