Sæson 2. halvår 2015

Cashmerestrik, smykker og skønt modetøj

Onsdag den 9. september kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Sæsonen indledes – efter en kort generalforsamling og gennemgang af det nye halvårsprogram – med præsentation og salg af vildt lækkert cashmerestrik fra HobNob Copenhagen i form af trøjer, tørklæder m.v., smarte og moderne smykker samt også en supersmart kollektion af et nyt mærke, som er designet af den kendte designer, Line Lorentzen. Hun vil i øvrigt selv være til stede.

Der er simpelthen mulighed for at købe smukt og lækkert tøj i eksklusiv kvalitet fx til dig selv og til enhver lejlighed, for priserne er favorable for husmoderforeningens medlemmer og deltagere ved aftenens event.

Smugkik allerede nu på www.hobnobcopenhagen.dk og på www.bylinedenmark.dk. Du bliver helt elektrisk. Der kan betales med kontanter, mobilepay og credit/Dankort.

Der vil blive serveret kaffe og kage.

Sådan skaber du medvind, selv i strid modvind v/ Charlotte Bircow

Onsdag den 23. september kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Charlotte Bircow er bedst kendt som Danmarks fitnessdronning med de legendariske "Balder af stål", men i forsommeren 2011 blev hun ramt af brystkræft. Hendes identitet og selvopfattelse blev stærkt udfordret, men ved at fastholde sit positive livssyn, et stærkt ’forbrug’ af motion og mental træning, kom hun hurtigt tilbage i topform – både fysisk og mentalt.

I dette autentiske foredrag oplever deltagerne en række af de metoder og tricks, som Charlotte har benyttet hele livet igennem til at blive et lykkeligt og stærkt menneske. Følg hendes personlige historie gennem livets op- og nedture. Et liv hvor hun konstant har sværget til en proaktiv adfærd frem for en reaktiv. Hvor hun konstant har fokuseret på løsningen frem for problemet.

Nu, hvor det er flere år siden Charlotte blev diagnosticeret med kræft og skulle have kemoterapi, bruger hun sine egne erfaringer til at hjælpe andre kræftpatienter, bl.a. via ’Kom tilbage til livet’-ugeophold på Lanzarote for kræft- og andre patienter, samt gerne deres pårørende eller andre nærtstående.

”Ugen på Lanzarote er målrettet personer, der på en eller anden måde har været igennem forløb, der har taget pusten fra dem fysisk og psykisk,” fortæller hun entusiastisk.

”Det kan være forårsaget af stress, kræft eller anden sygdom. I ugeopholdet indgår tilbud om motion, meditation, foredrag, workshops, hjælp til selvhjælp, og naturligvis sund kost til alle måltider. Så kan man vælg til eller vælge fra, alt efter hvad man har behov for.”

Information om disse ugeophold vil snart være at finde på hjemmesiden www.charlottebircow.com.

Find ud af stress v/ stress-rådgiver Marianne Bak

Torsdag den 22. oktober kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Stadig flere helt almindelige, sunde og velfungerende mennesker bryder sammen fysisk og psykisk på grund af stress. Mange stress-ramte bliver således uarbejdsdygtige med uoverskuelige konsekvenser for den enkelte og for samfundet.

Stress kan faktisk ramme alle, ikke kun mennesker med en særlig personlighed eller bestemte faggrupper. Som stress-ramt er det svært at forstå, hvad der sker med én. Pludselig kan man ikke overskue helt simple ting som at købe ind, følge med i en samtale eller orientere sig på en hjemmeside. Man kan også opleve at have svært ved at slappe af, at man let bliver irritabel, ofte føler sig træt, men alligevel har svært ved at falde i søvn etc.

Marianne Bak, som er uddannet folkeskolelærer, ergoterapeut og nu også er stress rådgiver ved, hvad hun taler om, for i 2008 fik hun selv et alvorligt arbejdsrelateret stress-sammenbrud.

Foredraget giver eksempler fra hverdagen og kommer rundt om spørgsmålet: ’Hvordan undgår vi at falde sammen af stress?’ Foredraget varer 2 x 45 minutter ekskl. pause og evt. spørgsmål. Læs evt. mere på www.findudafstress.dk

Snyd dig selv smuk v/ Klinik Lifecare

Torsdag den 19. november kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Klinik Lifecare i Lyngby er en professionel og eksklusiv klinik, som tilbyder alle former for behandlinger fra lægning af professionel make-up til ansigts-behandlinger, ansigtsløft uden kirurgi, dvs. alternativet til Botox og fillers, PureBeau pigmenterede bryn og eyeliner, behandling mod cellulitis, rynkebehandling, negleforlængelser og meget mere samt også alternativ behandling som fx zoneterapi, kinesiologi, akupunktur m.v.

Indehaveren Line Colvig Eriksen har således en fornem række af uddannelser bag sig, idet hun bl.a. er uddannet image og stilkonsulent samt makeupartist/kosmetolog i USA og endvidere er uddannet zoneterapeut (FDZ), kinesiolog, akupunktør m.v.

Klinik Lifecare anvender bl.a. de rene produkter fra Glominerals, der ikke indeholder parabener, talkum, mineralske olier eller kemiske farvestoffer, og er derfor anvendelige til alle hudtyper, selv de mest sensitive og problemfyldte.

Denne aften er der fokus på, at man med enkle greb og teknikker kommer til at se smuk og dejlig ud med den rigtige makeup, der passer lige til dig. Der vil blive mulighed for at købe hhv. bestille makeup m.v., ligesom Line Colvig Eriksen også har et godt tilbud til deltagerne.

Råstyrke v/ Michelle Hviid

Onsdag den 9. december kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Michelle Hviid er kendt som en fantastisk initiativrig og igangsættende dynamo, der bl.a. står bag konceptet ’Running dinner’, verdens sjoveste måde at møde nye mennesker på, sit eget radioprogram på Radio 24/7 hver lørdag, som skribent af mega mange blogindlæg, bogen ’Skru op for livet’ og den netop udkomne ’Råstyrke – da livet slog en tumorkolbøtte’.

Michelle Hviid fik for et år siden ud af det blå at vide, at hun havde en tumor i hjernen, et såkaldt acusticusneurinom. Det var en lammende chokerende besked at få. Svulsten blev fjernet, men følgevirkningerne var mange.

Diagnosen har betydet rigtig meget. Også en hel del godt. For Michelle Hviid har fået styr på sine prioriteringer og véd om nogen i dag, hvad det vigtigste i livet er – nemlig livet.

Kom og hør en af Danmarks mest uforfærdede kvinder fortælle sin historie. Ingen forbliver uberørt – heller ikke dig. Du bliver betaget, rystet og grebet. Læs mere på http://michellehviid.dk/blog/, www.runningdinner.dk og www.michellehviid.dk

Da det er december vil der blive serveret gløgg og kaffe samt varme æbleskiver med syltetøj.

1. halvår 2015

Smagen af honning v/ biolog Karin Gutfelt

Torsdag den 29. januar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Bier over hele verden producerer flittigt honning, som vi mennesker har lært at ind-samle og sætte stor pris på. Men honning er ikke bare honning; smagen kan variere betydeligt.

Biolog Karin Gutfelt var i 2008 med sin familie i New Zealand, hvor de fik en overvældende aha-oplevelse i en 1.200 m2 stor butik, som kun handlede med honning og bi-produkter. Det har resulteret i, at Karin sammen med sin mand er blevet biavlere med over 50 bistader i og omkring Værløse samt salg af honning til såvel private som til finererestauranter.

Karin Gutfelt vil fortælle om biernes forunderlige verden, om at være biavler og om hvordan smagen af honning kan variere betydeligt indenfor et lille område afhængig af planternes blomster. Karin Gutfelt medtager også honning, så man selv kan smage og eventuelt købe honning samt et antal eksemplarer af sin bog "Smagen af honning", som udkom i 2013. Husk derfor gerne kontanter.

Pris: 25 kr. for medlemmer og 50 kr. for gæster. Alle er velkomne

Håndlæsningens kunst v/ Kit Eskelund

Onsdag den 25. februar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Kit Eskelund er uddannet håndlæser og bruger dette værktøj i sit arbejde med mennesker. I hænderne læses vores ressourcer og udfordringer, vores fortid samt muligheder for fremtiden. Ved at få spejlet vores liv opnås en indsigt i os selv, der gør, at vi lettere kan forme den fremtid, der synes rigtig for os hver især. Det handler om at turde tage livet I egne hænder og gøre os handlende I forhold til vores eget liv.

Kit Eskelund har klienter i sin klinik I København, tager ud og holder små foredrag og deltager derudover i diverse events med fokus på håndlæsningens kunst.

Du kan læse mere om Kit og håndlæsning på: www.kiteskelund.dk

Der vil blive serveret kaffe og kage.

Mad kan være din medicin v/ cand. scient. i klinisk ernæring Charlotte Gylling

Onsdag den 25. marts kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Den rette ernæring er yderst vigtig, hvis man ønsker at forbedre sit helbred via kosten eller hvis man har en kronisk sygdom som fx type 2-diabetes, lavt stofskifte, irritabel tyktarm, autoimmune sygdomme, inflammation eller har problemer med reflux eller overgangsalder.

Charlotte Gylling er cand. scient. i klinisk ernæring, dvs. har speciale i klinisk ernæringsterapi. Hun har således kompetencer til at analysere sammenhænge mellem kost og sygdom og kan derudover vejlede, undervise og behandle syge med kost og næringstilskud på hospitaler.

Siden 2012 har Charlotte desuden været i gang med at certificere sig i funktionel medicin, som giver redskaber til at individualisere behandling og adressere underliggende årsager til symptomer. Her spiller kost en vigtig rolle, da mad udgør en daglig biokemisk påvirkning af vores celler og krop, og samtidig er et område, vi selv kan kontrollere.

Du kan læse mere på www.fedtforlivet.dk

Kræft – den livsændrende selvbehandling v/ Bettina Tammaro

Onsdag den 22. april kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Bettina Tammaro præsenterer i et nyt og livsændrende foredrag sin historie om, hvordan vi kan styrke vores krop, sind og immunforsvar og optimere vores krop til bl.a. at stå imod kampen mod kræft (kemo, stråler) og andre sygdomme.

Bettina har haft kræft 2 gange. Første gang i 2001 fik hun stråler og anden gang i 2012 sagde hun nej til stråler og har nu i 2014 fået beskeden: ’Du er sygdomsfri. Du er fuldstændig rask.’

Kom og hør hvad Bettina gjorde, hvordan du kan supplere traditionel behandling og optimere dine egne chancer for overlevelse.

Uanset om vi vælger kemo, stråler eller en blanding af det naturlige og det traditionelle, så får du tips til simple og powerfulde justeringer, der kan medvirke til store ændringer i din krops helbred.

Værktøjer som kost, motion, søvn kender vi, men der er mange flere veje.

En aften med et alvorligt tema serveret med masser af humor med respekt for hvad det er.

Bettina som er enlig mor til 3, fortæller om mødet med hospitals verden og hendes omgivelser, da hun valgte strålerne fra og om modet til at sige nej tak.

I løbet af en enkelt aften vil du gå hjem med redskaber, der er simple og overskuelige. Opmuntrende og informativt, tankevækkende foredrag vil Bettina motivere og inspirere, så alle går derfra med modet, lysten og evnerne til at tage det første skridt mod et sundere og bedre liv.

Damefrokost

Lørdag den 2. maj kl. 15.00 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Kirke Værløse og Omegns Husmoderforening blev stiftet den 30. april 1943 af omkring 80 kvinder, som ønskede at have en forening, hvor de dels kunne mødes en gang om måneden og dels kunne høre spændende foredrag eller få ny viden.

70-års jubilæet blev fejret med en stor damefrokost forrige år. Det var så stor en succes, at vi gentog succes’en sidste år og selvfølgelig igen i år, dvs. at der igen bliver arrangeret en damefrokost, med mad, vin, fest og ballade samt masser af grin og latter.

Der vil blive udsendt særskilt invitation i god tid forinden, men sæt allerede nu kryds i kalenderen.

68 lande på halvanden time v/ Elizabeth Scheelsbeck

Tirsdag den 19. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Elizabeth Scheelsbeck har indtil videre rejst i 68 lande, for så hun siger: ’Jeg vil ikke sidde som gammel og fortryde alt det, jeg ikke fik set og oplevet.’

Elizabeth Scheelsbeck har et helt almindeligt arbejde som direktionssekretær i et renovationsfirma og arbejder kun for at rejse, som hun formulerer det.

Hun rejser alene, i grupper, med familie eller hvad der nu passer i den aktuelle situation, hvad enten det er til Etiopien, Iran, Kirgisistan, New Zealand, Albanien, Moldova eller Hviderusland. Hun siger også: ’Det eneste, der er dummere end at koge broccoli for meget, er, ikke at besøge venner i udlandet’, for det er genialt til at få oplevet nye lande og steder på den måde.

Kom og hør Elizabeth fortælle, vise billeder og bliv inspireret til at foretage den næste rejse, hvad enten drømmen er Polen eller Patagonien.