Sæson 2018

Sæsonstart med ny kollektion fra KNAP Design og generalforsamling

Torsdag den 30. august kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Sæsonen indledes – efter en kort risikofri generalforsamling, idet den samlede bestyrelse genopstiller– med præsentation og salg af den nye kollektion fra KNAP Design.

Bente Knap fra KNAP Design i Farum har udviklet ikke blot en butik, men også en designlinje, som kan tilpasses hver enkelt lige fra str. 34 til str. 50. Derudover kan man få personlig rådgivning om, hvilket tøj, der passer bedst til ens krop og type, som fremhæver ens bedste sider og som hjælper en med at udtrykke, præcis hvem man er.

”Hos KNAP design kan du med blot 5-6 stykker tøj totalt forny din garderobe, så du kan gå klædt i den bedste udgave af dig selv hver eneste dag,” siger Bente Knap.

Kom og få en introduktion til en helt anderledes forretning, få gode råd og se eksempler på, hvilken forskel personligt og evt. tilrettet design kan gøre. KNAP Design gør dig gladere for dig selv.

Du kan prøve samt købe tøjet på stedet, og skulle der blive udsolgt eller du ønsker en anden størrelse, kan du i stedet bestille. Du kan betale kontant, via MobilePay eller Visa/Dankort.

Der vil blive serveret kaffe og kage.
Melder du dig ind i foreningen, vil det denne aften være gratis at deltage.
Ellers koster det 50 kr. Alle er velkomne.

Moderne syltning anno 2018 v/ Syltedronningen Helena Grayston

Tirsdag den 25. september kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

”Syltning er et madhåndværk såvel som en livsstil. Det handler om råvarer, smag, kvalitet, traditioner, livskvalitet, nærvær, nostalgi, kreativitet, fordybelse, erindringer og naturoplevelser,” siger Helena Grayston, som står bag tilnavnet Syltedronningen, et navn der opstod, da hun i 2013 vandt Politikens konkurrence om Danmarksmesterskabet i syltning med ’Rustik Rabarbersyltetøj’. Efterfølgende er syltning blevet omdrejningspunktet for hendes virksomhed af samme navn.

Syltning er en af fem naturlige konserveringsmetoder til at bevare og forædle råvarer, ligesom fermentering, røgning, saltning og tørring er det. Ved syltning konserverer man ved tilsætning af sukker eller eddike via råsyltning, kogning og henkogning.

Syltning dækker over, at man både kan lave syltetøj, marmelade, kompot, sirup, saft og gelé men også chutney, relish, pickles, syltede grøntsager, saucer, curd, drikkevarer og kræs. På den måde er moderne syltning med til at reducere madspild og inspirerer til at lave mere mad fra bunden.

Helena Grayston vil holde et inspirerende foredrag, medtage smagsprøver og sælge sin forrygende nye kogebog ’Syltedronningen – moderne syltning til alle måltider’. Du kan betale kontant og via MobilePay.

Musikalsk foredrag v/ Jeannet Ulrikkeholm

Tirsdag den 16. oktober kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Jeannet Ulrikkeholm er et multitalent, der udover at være cand.mag. i fransk og italiensk, også holder koncerter med fortrinsvis gamle danske sange. Hun synger med en smuk stemme og spiller guitar, cello samt guitarlut og har i øvrigt udgivet to cd’er ligeledes med gamle danske sange.

Denne aften vil Jeannet Ulrikkeholm berige os med at fortælle om og synge smukke danske sange, krydret med intermezzi af enkelte melodiske franske, italienske, engelske, svenske og tyske sange, hvoraf mange er oversat til dansk.

Der vil derudover blive lejlighed til at synge med på fællessange, idet Jeannet Ulrikkeholm medtager sanghæfter, så alle kan få mulighed for at lade sig rive med og synge af hjertens lyst – hvis man altså synes. Ellers kan man også bare nyde sangene og musikken.
Læs eventuelt mere om Jeannet Ulrikkeholm på hendes hjemmeside www.jeannetulrikkeholm.dk

Astrologi for nysgerrige v/ astrolog Camille Cecilie Resen Steenstrup

Tirsdag den 13. november kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Astrologi er en flere tusinde år gammel disciplin, ifølge hvilken kendskab til himmellegemers indbyrdes positioner og relative bevægelser kan bruges til at forklare menneskelige egenskaber og til dels til at forudsige vigtige begivenheder i et menneskes liv. En udøver af astrologi kaldes en astrolog.

Camille Cecilie Resen Steenstrup har en lang række faglige kvalifikationer og er tillige astrolog. Hun er undervist af astrolog Claus Houlberg og afsluttede i maj 2017 den psykologiske tydningsdel, således at hun også er undervist i de fire nye planeter, hvilket er indgangen til såkaldt esoterisk astrologi.

Du vil denne aften få indføring i, hvad astrologi er og få viden om, hvordan psykologisk tydning af et fødselshoroskop kan bruges til få større indsigt i, hvem man er, hvor man kommer fra og hvor vejen kan gå, dvs. forudsætninger og hjælpeværktøjer til at leve et ansvarligt voksenliv med de udfordringer og muligheder det indebærer. Læs evt. mere her: www.camille-cecillie-resen-steenstrup.dk

Naturligt giftfrit alternativ til kemi i hverdagen v/ Mille og Maria Kortland

Onsdag den 5. december kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Interessen stiger for at leve et liv fri for giftig kemi og hormonforstyrrende stoffer. Og med god grund. Internationale undersøgelser har dokumenteret tilstedeværelsen af over 200 forskellige syntetiske kemikalier i navlestrengen hos nyfødte, bl.a. forårsaget af parfumeholdige produkter, imprægneringsstoffer, giftig kemi i fødevarer og medicin samt i luften, vi indånder. En foruroligende konsekvens er, at børn født i dag forventes at leve kortere end tidligere generationer.

”For vores egen skyld og i særdeleshed for kommende generationers skyld er det derfor helt nødvendigt, at vi vælger et naturligt alternativ til kemifyldte madvarer, rengøringsartikler, skønhedsprodukter, syntetisk fremstillet medicin m.m. Det er ambitionen at inspirere til, hvordan vi kan anvende æteriske oliers unikke egenskaber til at beskytte og optimere vores fysiske og psykiske helbred på en ren og meningsfuld måde, fx æteriske olier fra doTERRA,” siger Mille Kortland, der kommer og fortæller i selskab med sin søster Maria Kortland, der er sygeplejerske.

Da det er december, vil der blive serveret gløgg og kaffe samt varme æbleskiver med syltetøj.

Jonstrup Kgl. Uldenmanufaktur v/ Heidi Storck

Tirsdag den 30. januar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Fra 1760 til 1805 var der klædefabrik under navnet Jonstrup Kgl. Uldenmanufaktur i de bygninger, der i dag kaldes Jonstrup Gl. Seminarium. Uheldige konjunkturer gjorde, at klædefabrikken standsede produktionen. To år senere købte staten bygningerne for at indrette dem til lærerseminarium. Her blev der gennem knapt 150 år udklækket en perlerække af kapaciteter, der kom til at præge samtid og eftertid.

I 1955 sluttede en æra, idet Flyvevåbnets Officersskole flyttede ind. I 1995 rømmede forsvaret bygningerne, der blev købt af Værløse Kommune. Siden er bygningerne blevet anvendt til skiftende aktiviteter. Hvad de nu skal bruges til, må fremtiden vise.

Heidi Storck, der selv er fra Jonstrup og har siddet mange år i byrådet, er på 10. år formand for Ny Bringe Grundejerforening. Heidi vil denne aften fortælle den spændende historie om Jonstrup Gl. Seminarium og lægger gerne op til dialog.

Der vil blive serveret kaffe og kage. Pris: 25 kr. for medlemmer og 50 kr. for gæster. Alle er velkomne.

Design der gør dig gladere for dig selv v/ Bente Knap fra KNAP Design

Onsdag den 28. februar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Det kan være svært at finde ud af, hvordan man som kvinde finder netop det tøj, der fremhæver ens bedste sider og som hjælper en med at udtrykke, præcist hvem man er.

Bente Knap fra KNAP Design i Farum kan imidlertid hjælpe, idet hun gennem mange år har udviklet ikke blot en butik, men en designlinje, som ydermere tilpasses hver enkelt lige fra str. 34 til str. 50. Derudover kan man få personlig rådgivning om, hvilket tøj, der passer bedst til ens krop og type.

Kom og få en introduktion til en helt anderledes forretning, få gode råd og se eksempler på, hvilken forskel personligt og evt. tilrettet design kan gøre. KNAP design gør dig gladere for dig selv.

Da kvinders vilkår blev forringet v/ museumsinspektør Susan Johnsen

Torsdag den 22. marts kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

I vikingetidens slutning var kvinders stilling god. Ved kristendommens ankomst til Norden bibeholdt kvinderne i første omgang denne stærke stilling i samfundet trods begyndende ændringer som fx forringelse af frillebørns arveret. Med tiden blev Mariadyrkelsen i det nu katolske Norden særdeles stærk og med den fulgte en forherligelse af kvindelighed.

Museumsinspektør Susan Johnsen fra Nordsjællands Museum vil fortælle, hvordan kvindesynet imidlertid ændrede sig voldsomt og om de mulige årsager til forringelsen af kvinders vilkår efter reformationen, der fandt sted i første halvdel af 1500-tallet. Var det økonomiske, religiøse eller politiske motiver, der lå bag det nye kvindesyn? Det kan du få mere at vide om til foredraget.

Vegetar eller det at blive det v/ Irene Pasby fra ’Fityourfood’

Onsdag den 18. april kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Irene Pasby er uddannet indenfor ernæring og gastronomi og har siden videreuddannet sig og er blevet certificeret indenfor fx træning, coaching, sportsoptimering, funktionel medicin m.v.

Irene Pasby startede konsulentvirksomheden Fityourfood i 2009 med udgangspunkt i en grundlæggende interesse for og viden om kostens betydning for vores præstationer, helbred og generelle velbefindende for at give så mange som muligt muligheden for at nå frem til øget viden og bedre praksis omkring kost, krop og psyke.

”På baggrund af al den ernæringssnak, jeg dagligt bliver mødt med, har jeg valgt at holde foredrag om det at leve som vegetar og om hvordan man sammensætter sine måltider, så man er dækket ind ernæringsmæssigt og naturligvis også har mentalt overskud til at klare de ofte krævende hverdage,” siger hun.

Kom og bliv klogere på vegetarisk kost og om de mange positive effekter, følger med.

Damefrokost – 75 års jubilæumsfest

Lørdag den 12. maj kl. 15.00 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Kirke Værløse og Omegns Husmoderforening blev stiftet den 30. april 1943 af 79 driftige kvinder fra Kirke Værløse og omegn.

Det er således 75 år siden, foreningen blev stiftet på Kirke Værløse Kro. Årets damefrokost bliver derfor et festfyrværkeri af en festforestilling med dejlig mad, vin, fest og ballade samt masser af grin og latter. Bare vent. Du vil blive ærgerlig bagefter, hvis ikke du deltager.

Der bliver udsendt særskilt invitation, men sæt kryds i kalenderen allerede nu.

Spiselige vilde planter v/ Helle Buchardt Boyd

Onsdag den 30. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Naturen i Norden byder på flere smagsoplevelser, end vi går og tror, selv om flere og flere er blevet interesserede i selv finde og plukke fx ramsløg og skovsyre.

Men for at kunne finde og identificere de spiselige planter er det en god idé at kunne kende forskel på planterne, for nogle er faktisk giftige og nogle af dem ligner til forveksling de spiselige.

Helle Buchardt Boyd er seniortoksikolog hos DHI og har et indgående kendskab til giftige planter. Hun har således også udgivet håndbogen ’Kend de spiselige vilde planter – og undgå de giftige’.

Kom og blive klogere på naturens vidunderlige spiselige planter. Der vil også være mulighed for at købe Helle Buchardt Boyds nyttige bog på stedet – og for at få den signeret af forfatteren.