Sæson 2017

Sæsonstart med skøn ny kollektion af tøj og generalforsamling

Tirsdag den 29. august kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Sæsonen indledes – efter en kort generalforsamling og gennemgang af det nye halvårsprogram – med præsentation og salg af den nye efterårs- og vintermode fra en lang række smarte mærker. Winnie Ziegler fra Danmarks Mobile Tøjbutik kommer ud og præsenterer den spritnye mode til kvalitets- og modebevidste kvinder i alle aldre fra de bedste mærkevareleverandører i Skandinavien og Europa.

Du kan prøve og købe tøjet på stedet, og skulle der blive udsolgt eller du ønsker en anden størrelse, kan du bestille varen eller varerne, som så vil blive eftersendt direkte til dig.

Du kan betale kontant, via MobilePay, Visa, Dankort og Mastercard.

Melder du dig ind på stedet, vil det denne aften være gratis at deltage. Ellers koster det 50 kr. Alle er velkomne.

Hvad er hypnose og hvad det kan bruges til v/ John Erik Madsen

Onsdag den 27. september kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Hypnose er en vågen tilstand, som når man dagdrømmer. I denne tilstand bevæger man sig forbi den logiske bedømmende bevidsthed. Når det sker, er det muligt at ændre vaner eller andre mentale, uønskede tankemønstre, dvs. man kan skabe ønskede ændringer.

John Erik Madsen, der er uddannet og certificeret hypnotisør samt hypnoterapeut med klink i Ballerup, vil denne aften fortælle om, hvad man konkret kan anvende hypnose til og ved hvilke tilstande som fx afhængighed af tobak, vægtændring, stress- og smertetilstande m.v. Læs mere på www.shinehypnose.dk

Hvor alternativt det end kan lyde, er der både dokumentation for og talrige eksempler på, at man mentalt kan ændre opfattelsen af kroppens signaler, hvilket fx stuntmanden Lasse Spang Olsen har vist i flere tv-programmer og film.

Kom og få viden om og indblik i hypnose og hvad det kan bruges til.

Kroppens tavse sprog v/ Tonny Andersen

Onsdag den 25. oktober kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Mange mennesker oplever, at deres krop ikke rigtigt er i balance, selv om sygdom kan udelukkes. Ubalancen kan vise sig i form af hovedpine, svimmelhed, ledsmerter, hudproblemer, træthed, uoplagthed og meget andet.

Her kan en sundhedstest i form af en LBA-analyse, som står for levende blodanalyse, være et gavnligt værktøj. Metoden indebærer, at en lille dråbe blod lægges på en glasplade, mikroskoperes og forstørres 30.000 gange, så man selv visuelt kan følge med på en skærm og se hvordan man har det. Hermed kan kroppens tilstand vurderes og om den fx mangler vigtige vitaminer og mineraler m.v. LBA-analysen kan således bruges som hjælp til selvhjælp. Metoden er udbredt i landene omkring os fx i Tyskland, hvor man har en bredere tilgang til sundhed.

Tonny Andersen er oprindeligt uddannet indenfor et andet område, men blev i 2003 uddannet som ernærings-mikroskopist hos SEVENPOINTFIVE i Sydafrika, www.sevenpointfive.com, ud fra et motiv om at hjælpe andre med at få det bedre og er således behandler. Læs mere på www.kroppenstavsesprog.dk

Kom og hør ham fortælle og eventuelt få inspiration.

Med håbet som drivkraft v/ Inge Madsen

Onsdag den 22. november kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

"Hvis vi vågner om morgenen og tænker, at det bliver en frygtelig dag, så er det det, man vil opleve. Og omvendt," siger Inge Madsen, hvis nye bog ’Håbets Kraft’ udkom i begyndelsen af september.

Inge Madsen udgav sin første bog, ’Små Skridt – en håndbog om depression og stress’, i 2009, og den var kulminationen på hendes eget stressforløb, som startede i 2003, hvor hun arbejdede i reklamebranchen. I dag er hun coach, har klinik hjemme og er derudover kursusafholder for bl.a. kommuner og virksomheder.

Inge Madsen mener, at vi mennesker bliver bedre til at se løsninger og muligheder, der er omkring os, når vi tænker med håbet som drivkraft fremfor frygten. Når man håber, er man allerede i gang med problemløsningen, siger hun.

Kom og hør Inge Madsen fortælle og bliv inspireret til at se lidt anderledes på egne styrker og muligheder. Du kan også købe Inge Madsens bog og betale kontant eller via MobilePay. Læs mere på www.ingemadsen.dk

Journalisten med flest sager for Pressenævnet

Onsdag den 13. december kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Journalist John Mynderup har haft en fornem karriere bl.a. på Danmarks største dagblade, hvor han især har gjort sig bemærket ved afdækning af f.eks. svindel med CO2-kvoter og af det betændte miljø og de store bedragerier omkring selskabstømning. Det sidste medførte en Cavling-pris og en fyring. Han udtalte i den forbindelse:

- Jeg blev fyret fra Børsen, halvandet år efter at jeg fik prisen. Jeg tror, jeg blev fyret, fordi det arbejde, jeg var så optaget af, var uforeneligt med det, min chef var optaget af. Så Cavling-prisen har ikke hjulpet min karriere.

Han blev senere ansat på Ekstra Bladet, hvor han fortsatte i samme spor. Ikke til alles henrykkelse. I hvert fald er han den journalist i Danmark, der har haft flest sager ved Pressenævnet.

- Jeg er ikke stolt over det eller ked af det, men det er tankevækkende, siger han.

Flyvestation Værløses historie v/ museumsinspektør Morten Mortensen

Onsdag den 8. februar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Flyvestation Værløse begyndte som Værløselejren, og blev indviet den 15. april 1913, hvorefter den fungerede som sommerlejr for det daværende 4. regiment. I 1934 ændrede lejren sig i retning mod en flyvestation, da hærens flyvetropper begyndte at anvende stedet til uddannelse af piloter, og lejren gik nu under navnet Værløse Flyveplads. 2. verdenskrig satte udviklingen på stand by og først i januar 1946 rykkede flyvetropperne igen ind. Den 1. oktober 1950 blev Flyvevåbnet oprettet som selvstændigt værn, og stedet skiftede navn til Flyvestation Værløse. Herefter gik udvidelsen stærkt, bl.a. på grund af den kolde krig. Et forsvarsforlig betød enden på Flyvestation Værløse. Den sidste flyvende enhed forlod stedet i marts 2004, og i 2008 var de sidste dele af Flyvevåbnet flyttet til andre lokaliteter.

I dag er Flyvestation Værløse omdøbt til Laanshøj, men de næsten 100 år som militært område har haft meget stor betydning for lokalsamfundet og har det stadigvæk. Kom og hør den spændende historie fortalt af museumsinspektør ved Furesø Museer, Morten Mortensen.

Kunsten at overvinde stress v/ Louise Caroline Drews

Tirsdag den 21. februar kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Louise Caroline Drews er lærer, forfatter og tidligere alvorligt stressramt. For at holde styr på sig selv i den lange periode, hvor stress havde lagt hende fuldstændig ned, skrev hun dagbog – mest for sig selv – men den er nu efterfølgende på opfordring blevet udgivet, så andre kan få gavn af hendes erfaringer.

”Man ved ikke hvad stress er, før man selv har prøvet det. Tidligere opfattede jeg det med stress, som noget, der ramte ’svage’ mennesker, men man må sige, at jeg har skiftet holdning efter den periode, hvor jeg bare intet kunne. Jeg havde svært ved bare at koncentrere mig om de mest enkle ting, men jeg holdt fast i at ville skrive dagbog,” siger Louise Drews, der gik hjemme med stress fra slutningen af september 2015 til begyndelsen af marts 2016.

Kom og hør Louise fortælle sin egen historie om stress, der rammer flere og flere. Du kan også købe hendes bog ’Kunsten at træde rigtigt’ og få lejlighed til at stille spørgsmål.

I alle kvinder findes der noget smukt v/ Dorte Junker fra RELIEF

Tirsdag den 21. marts kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

”Får man skræddersyet tøj, investerer man i sin garderobe. Jeg har kunder, der er kommet gennem alle årene. De supplerer garderoben, eller får opdateret tidligere køb. Det er derfor det i længden er en god ide at købe kvalitet,” fortæller Dorte Junker, der er indehaver af Relief i Farum.

”Vi laver faktisk mest kvalitets hverdagstøj, men også ind imellem en sølvbryllupskjole eller et sæt til en fest. Mine kunder kommer med mange forskellige opgaver i alle prisklasser.”

Dorte Junker er udlært skrædder i 1983, blev direktrice i Illum og åbnede Relief allerede i 1989. Sideløbende har hun været oldermand for Kjøbenhavns Skrædderlaug, siddet i forskellige udvalg om uddannelsen og været fagets repræsentant i bestyrelsen på EUC- Syd, Sønderborg.

”Ofte er det en lille detalje, der gør udfaldet. Vi står for en klassisk linje, hvor det er stoffet og snittet der er det vigtige. Enkelt og stilfuldt. Tænk på stilikoner som Jackie Kennedy, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Greta Garbo og Princess Diana, så har du et indtryk af vores design.”

Kom og hør Dorte Junkers introduktion til det fine håndværk og om hvordan dine smukkeste sider bedst kan fremhæves. For der findes noget smukt at fremhæve i alle kvinder, siger Dorte Junker. Læs mere på www.reliefbyjunker.dk

Min vej ud af stress, angst og depression v/ Søren Poppe

Torsdag den 20. april kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Søren Poppe lagde Danmark ned i 00'erne med hits som 'Der står et billede af dig på mit bord' og havde sindssygt meget gang i musikkarrieren. Men så blev der stille omkring ham. Meget stille. For stress, angst og alvorlig depression sendte ham til tælling.

Søren Poppe, der oprindeligt er læreruddannet med musik og idræt som linjefag, blev i 2008 ansat i Fitness World i Værløse og blev et par år senere tillige uddannet massør. I dag er han ansat i en fritids- og ungdomsklub for unge med handicap i Hillerød og det er han utroligt glad for. Han er også så småt ved at få glæden til musikken tilbage og optræder lejlighedsvist samtidigt med at han er blevet meget mere bevidst om at passe på sig selv for ikke at ende tilbage, hvor han har været.

Søren Poppe vil denne aften fortælle om, hvordan han fandt sin egen vej ud af stress, angst og depression og blev et helt menneske igen, bl.a. via stort personligt hjemmearbejde og en alternativ vej.

Kom og hør om Sørens vej ud og få inspiration, du kan bruge til noget i dit eget liv.

Damefrokost

Lørdag den 6. maj kl. 15.00 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Kirke Værløse og Omegns Husmoderforening blev stiftet den 30. april 1943 af omkring 80 kvinder. 70-års jubilæet blev fejret med en stor damefrokost i 2013. Det var så stor en succes, at vi lige siden hvert år i maj har gentaget succesen med en utroligt sjov damefrokost med mad, vin, fest og ballade samt masser af grin og latter. Og traditionen tro også overraskende underholdning. Bare vent. Du vil blive ærgerlig bagefter, hvis ikke du deltager.

Der bliver udsendt særskilt invitation, men sæt kryds i kalenderen allerede nu.

Hvad er meningen med livet? v/ Fritze Steiner-Johnsen

Tirsdag den 30. maj kl. 19.30 på Den Gamle Skole i Kirke Værløse

Mange stiller sig selv det spørgsmål, når børnene er ved at blive store, hvis livet gør ondt eller man bliver ramt af sygdom eller sorg.

Men er der et enkelt svar? Måske handler det om at få det lyse ind i vores tilværelse. Det siger Fritze Steiner Johnsen, der tiltrådte som ny præst i Værløse-Hareskov pastorat i 2014 og som bor i præstegården i Kirke Værløse.

Fritze Steiner-Johnsen er Grundtvigsk og hun mener, det handler om at oplyse og at oplive. I praksis er hun også et sjældent imødekommende, livsklogt og varmt menneske, det gerne indgår i dialog med alle, også hvis noget brænder på, og tager en livssamtale, som måske kan være med til at skabe orden i kaos.

Kom og bliv inspireret til refleksion og bliv oplivet og glad, for det kan man simpelthen ikke undgå, når man hører Fritze Steiner-Johnsens oplæg. Der vil også være tid til spørgsmål og diskussion.